Uutiskynnys logo

Asiakas on aina oikeassa

Mielipide Julkaistu: 6.1.2008 12:53 Muokattu: 6.1.2008

Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors haluaa höllentää ulkomaalaisvirastosta maahanmuuttovirastoksi nimensä muuttavan portinvartijan turhan tiukkaa otetta. Tätä muutosta edistämään hän luo uuskieltä, jonka keskiössä on sana "asiakas". Maahanmuuttaja ei enää ole maahanmuuttaja, pakolainen, turvapaikanhakija tai siirtolainen. Hän on asiakas.

Kuka tämän sanan ja sen mukanaan tuoman merkityssiirtymän onkin keksinyt, keksintö on yksinkertaisuudessaan nerokas. Se loksauttaa horisontin uuteen asentoon ja suorastaan pakottaa esiin mielleyhtymiä, jotka entisestään vaikeuttavat kriittistä suhtautumista maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen.

Muuttumalla asiakkaiksi muukalaiset muuttuvat kertaheitolla meidän kaltaisiksemme. Kaikkihan me olemme palveluyhteiskunnan asiakkaita! Tähän saakka iskulause "kaikkihan me olemme maahanmuuttajien jälkeläisiä" ei ole oikein ottanut tulta - edes viime sotien evakoiden ja heidän jälkeläistensä on ollut vaikea mieltää itseään maahanmuuttajataustaisiksi, kun muuttoliike on tapahtunut oman isänmaan sisällä, ja hämäläiselle talonpojalle, jonka esi-isät mainitaan paavin pannabullassa vuodelta 1340 on ollut jokseenkin turha mennä selittämään, ettet sinä sen suomalaisempi ole kuin kongolainen veljesi Kontulasta.

Asiakkuuden myötä maahanmuutosta värikkäine seurauksineen tulee normaalia ja se voidaan upottaa osaksi tuttua kielenkäyttöä ja arkista kokemusmaailmaa. Kun poliisi nappaa kantaväestöä terrorisoivan toiseustaustaisen nuoren, kyse on vain asiakkuudenhallinnasta, ei sen kummemmasta.

Asiakkuuteen kuuluu myös ajatus hyödystä. Yritys tarvitsee asiakkaita, ja asiakaspalvelun on oltava sille sydämenasia, muuten asiakkaat saattavat hylätä yrityksen ja mennä muualle. Asiakkaat on pidettävä tyytyväisinä, koska emme tule toimeen ilman heitä. Sen takia asiakas on aina oikeassa. Ei ole yrityksen asia ottaa kantaa siihen, onko asiakkaan oma kulttuuri hyvää vai huonoa ja onko se kenties törmäyskurssilla meidän kanssamme. Meidän tehtävämme on pitää huolta omasta asiakasystävällisestä yrityskulttuuristamme. Jos nyrkkiä silti tulee, meidän on syytä sopeuttaa itsemme sellaisiksi, ettei asiakkaan enää tee turhaan mieli lyödä. Hänen asiallaanhan täällä ollaan.

Ei ole myöskään meidän asiamme päättää, onko asiakkaan tarina totta vai valhetta, tai lähteä tiedustelemaan, miksi hän on palveluittemme puoleen kääntynyt. Pääasia että hän ostaa meiltä. Elämmehän markkinataloudessa.

Mitä hän meiltä ostaa, millä hän maksaa ja paljonko, kysymme uteliaina ja hiukan huolestuneina me, yrityksen omistajat ja työntekijät, suomalaiset. Niinpä yrityksen johto kutsuu työntekijät tiedotustilaisuuteen. Saamme kuulla, että aluksi maksu tulee ihan vain hyvän mielen muodossa. Olemme syntyneet palvelemaan, joten palvellessamme asiakkaita saamme toteuttaa ominta itseämme.

Seuraavassakaan vaiheessa maksu ei ihan vielä näy tilinauhassa, mutta jos pidämme silmämme ja mielemme avoimina, ymmärrämme kyllä rikastuneemme. Uusia värejä, ääniä ja hajuja, uusia tapoja, uusia käsityksiä siitä, miten meidän tulee ja ei tule olla. Ja aivan konkreettisesti uusia geenejä, joita emme itse pystyisi tuottamaan. Rotuja ei toki ole, mutta uudenlaisia geenejä me tarvitsemme kuin janoinen sahtia.

Parhaat uutiset tiedottaja säästää lopuksi. Hymyillen hän kertoo, että kunhan vain palvelemme asiakkaitamme alusta alkaen oikein hyvin, nämä tulevat lopulta itse yrityksemme työntekijöiksi ja omistajiksi ja palvelevat meitä innolla ja täysipainoisesti. Kaikki hyötyvät, ja kaikille tulee hyvä mieli.

Asiakkaat ovat siis investointi. Yrityksen työntekijät poistuvat tiedotustilaisuudesta hommiinsa miettien, kuinka kannattava investointi mahtaa olla ja kuinka terveellä pohjalla ovat laskelmat, joilla sitä pyritään oikeuttamaan. Pikkufirma voi ottaa riskejä ja mennä nurin, se ei vaaranna monen ihmisen elämänkaarta ja konkurssista toivuttuaan voi aina pistää pystyyn uuden firman. Mutta miten käy viiden miljoonan asukkaan Suomen, tai 500 miljoonan asukkaan EU:n, jos asiakkuuksien haalinta osoittautuu optimististen harhakuvitelmien vallassa tehdyksi hukkainvestoinniksi?

Samat ihmiset, joiden mielestä yksityisautoilu pitäisi kieltää ja talouskasvu on ihmiskunnan varmin tie helvettiin, ovat tavattoman hanakoita kertomaan, etteivät Saksa ja Ruotsi olisi pärjänneet ilman siirtolaisia. Katsoessaan asiaa maahanmuuttaja- eli asiakkuusnäkökulmasta he näkevät Mersut ja Volvot välttämättömyyksinä, joita ilman Eurooppa ei olisi tullut toimeen. Samalla tavoin asiakkaita nyt myydään meille sen väittämän turvin, että ilman heitä taloutemme ei kerta kaikkiaan selviä, että ilman laajamittaista maahanmuuttoa tapahtuu jotain niin kurjaa, ettei sitä oikein siedä ajatellakaan. Vaippojamme ei vaihdeta kun tulemme vanhoiksi, jäämme jälkeen globalisaatiokehityksestä, riudumme sisäsiittoisuuteen ja meille vielä nauretaan.

Eurooppalaista kehitystä seuratessa vaikuttaa enemmänkin siltä, että käsistä karkaava asiakasajattelu tietää meille pitkällä tähtäimellä tulevaisuutta, jossa "meitä" ja asiakaspalveluyritystämme ei enää ole olemassa.

Aulis Kuikka


RSS

Mielipidekysely

Suomessakin pitäisi äänestää minareettien kiellosta?



Ääni per IP

Aiemmat kyselyt